268_Avishai.jpg

    29.11.2009 19:30


Dvořákova síň, Rudolfinum
Alšovo nábř. 12, Praha 1

Země: Izrael

Avishai Cohen - kontrabas, bassová kytara, zpěv Karen Malka - zpěv Shai Maestro - piano, klávesy Amos Hoffman - oud Itamar Doari - perkuse   AVISHAI COHEN
clip "Shuvi elai"

video "Morenika"
video "Alfonsina  y el mar"
video Avishai o sobě


Výjimečný kontrabasista a skladatel Avishai Cohen navštíví tuto neděli již po několikáté Prahu, tentokrát se svým kvintetem. Na rozdíl od dřívějších vystoupení, jimiž tradičně vyprodával menší prostor, se tentokrát objeví v rozlehlém sále, vyhrazeném povětšinou klasickým orchestrům – vystoupí totiž v Rudolfinu.
Avishai Cohen se v rámci současného turné po Francii a Rakousku zastaví na jeden večer v Praze. Z hotelového pokoje v Innsbrucku poskytl rozhovor týdeníku The Prague Post a vysvětlil, proč změnil místo svého vystoupení: „V Praze jsem už mnohokrát hrál v rockových a jazzových klubech, hodně lidí tam při představení stojí. Teď se ale pokoušíme navázat vztah s městy, a proto pro různá vystoupení volíme různá prostředí. Pro tuhle kapelu se zdá být nejvhodnější velký koncertní sál. Chceme to konečně zkusit. Jsem tím nápadem skutečně nadšený.“
Avishai Cohen při své minulé návštěvě přivezl Vocal Project, za kterým stál devítičlenný jazzový soubor z Izraele. Tento projekt se vyznačoval spíše poněkud obřadními groovovými zpěvy než přímočarým jazzem, a pro sebe si ho v podstatě ukradla půvabná mladá zpěvačka Karin Malka.
Na současném turné kromě Malky doprovází Cohena ještě perkusista Itamar Doari, člen izraelského souboru. Celek doplňují Amos Hoffman, hráč na oud, a vycházející hvězda, virtuózní klavírista Shai Maestro.
Toto uskupení píše novou kapitolu Cohenovy kariéry, stejně jako jeho poslední vydané album Aurora, nahrané pro prestižní značku Blue Note (EMI-Francie). Je to úspěch, po němž prahne snad každý mladý jazzový hudebník, a Cohenovi se tak v jistém smyslu dostalo nejvyššího ocenění. Narodil se v Izraeli v roce 1970, klasickou i jazzovou hru na kontrabas studoval doma a posléze v St. Louis. Později, v roce 1992, se přestěhoval do New Yorku a v roce 1996 dostal pozvání do sextetu Origin slavného Chicka Corey. Od té doby již vedl své vlastní kapely.
Na albu Aurora je zřejmý velký posun od dřívějšího jazzového zvuku, zřetelného zejména z jeho nejznámějšího projektu ve formaci tria As Is... živý záznam z Blue Note (2007). Aurora je pokračováním Vokálního projektu, do něhož Cohen zařadil hebrejskou lidovou hudbu a zpívá tu hebrejsky, anglicky a španělsky. Zvuk mnohých písní má nádech klasické středovýchodní etnické a populární hudby, obzvláště pokud jde o chytlavé milostné balady. Nicméně přesto je to nakonec Cohenův novější jazz — groovové nápěvy ve skladbě „Leolam“ nebo nezkrotné latinské tempo podbarvené izraelským koloritem v závěru alba Aurora — který naplňuje posluchače úctou.
„Pořád tvořím něco nového, proto, když si můžu vybrat, nehraju starší věci,“ říká Cohen. „Na tomto turné hrajeme Auroru a asi čtyři, pět nových melodií.“
Na otázku, zda zařadil početná vystoupení ve Francii při své koncertní šňůře na žádost Blue Note, se Cohen směje a říká, že to bylo právě naopak — jeho popularita ve Francii přitáhla slavné vydavatelství.
„Ve Francii jsem získal věrné posluchače a to byl důvod, proč se Blue Note začalo zajímat o vydání mé nahrávky,“ vysvětluje. „Dneska je to tak, že velké vydavatelství se o vás bude zajímat teprve ve chvíli, kdy už máte něco za sebou, máte silnou pozici.“
Dodává, že Blue Note nemělo ani žádné požadavky ohledně jeho odklonů od typického jazzového soundu. „Protože mě v posledních letech sledují, ani je to nepřekvapilo. Vlastně chtěli, abych zazpíval a zahrál to, co zamýšlím — kombinaci instrumentální a vokální hudby.“
Cohen doposud vydával svoje nahrávky výhradně pod vlastní značkou, Razdaz Recordz, která je činná i nadále. „Razdaz je tady a žije dál,“ ujišťuje Cohen. „Moje (starší) tituly jsou dosti žádané, tak udržují Razdaz v chodu. Kromě toho mám k realizaci připravené i další projekty, a to znamená, že nějakou hudbu si u Razdaz určitě necháme. Zatím nevím přesně, s kým natočím další desku. Budu nahrávat nové album, na kterém bude Karin Malka, ale to má ještě čas.“
Pro nás je velmi potěšující Cohenův slib vracet se do Prahy pravidelně. „Za prvé, jsem z otcovy strany ze čtvrtiny Čech,“ vysvětluje. „A Praha je město z knížky pro děti — velice barvité místo. Je to jedno z mála míst v této části Evropy, které se mi líbí. Připomíná velkoměsto, třeba jako Berlín nebo New York, ale je mnohem jemnější. Mám ji moc rád. A taky mám moc rád lidi, kteří tady žijou.“

Tony Ozuna, Prague Post 

*********
Jazzu se blýská na lepší časy. Po mnoha letech rozepří mezi stoupenci tradičního a moderního jazzu teď fanoušci přišli na chuť novému pojetí tohoto žánru, které staví do popředí směšování a prolínání různých tendencí, rytmiku a čirou radost z hudby.
Požitek je určitě jedním z hnacích momentů, které lze vysledovat za tvorbou Avishaie Cohena – spolu s neutuchající touhou sdílet vášeň pro jazz s publikem. V historii jazzu najdeme jen velmi málo hudebníků, kteří dokázali navázat přímé spojení mezi svým nástrojem a posluchači. Talentovaný a energický Cohen je během několika vteřin schopen vyvolat dokonalou atmosféru, rozechvět posluchače pouhými třemi notami a vlít radost do srdcí všech, kdo se přišli podívat na jeho představení. Soustavně zvedá uměleckou laťku a pevné, ale neviditelné spojení s publikem se prolíná celou jeho kariérou, hluboce se dotýká posluchačů a z jazzového umělce činí hvězdu. Fenomén, jímž bezpochyby je, nyní propojuje rozmanitá duševní rozpoložení daleko za hranicemi jazzu. Avishai Cohen překročil hranice jakýchkoli jasně definovaných kategorií a podmaňuje si publikum na každém vystoupení. Cohen, který se těší zasloužené úctě jako nadaný a imaginativní skladatel a jeden z nejlepších žijících hráčů na kontrabas, se dnes představuje také jako schopný zpěvák.
Avishai Cohen se narodil v roce 1970 v Izraeli v hudební rodině. Jako dítě začal chodit na piano, ale brzy přesedlal na elektrickou basovou kytaru, neboť objevil legendárního Jaca Pastoriuse. Když se po dvouleté službě v armádním hudebním souboru vydal z Tel Avivu dobýt svět, byl první destinací, která se mu logicky nabízela, New York. První rok byl pro mladého Izraelce těžký, leckdy dokonce pracoval na stavbách, aby nějak vyšel penězi. Pak přišly latinsko-americké kapely. Cohen vyrůstal na Středním východě a typické rytmické útvary měl doslova v krvi, proto bylo možné jej brzy spatřit vedle panamského umělce Danila Pereze působícího v latinských vodách dnešního jazzu.
Zhruba v této době dal Avishai Cohen dohromady svou první skupinu. Jednalo se o orchestr ovlivněný rozmanitými proudy a jeho obdivovatelem se stal i samotný Chick Corea; ten nabídl Cohenovi pod svou vlastní značkou Stretch brzy možnost společné nahrávky a současně i post kontrabasisty v nové skupině.
Začátek Coreova sextetu Origin byl současně novým omlazujícím projektem pro Coreu i nejlepší školou pro Cohena. S touto skupinou vkročil mladý umělec na nejlepší světová pódia, Osvojil si disciplinu, profesionalitu i sebeovládání a naučil se, jak navázat kontakt s publikem. Také si vytříbil své skladatelské umění a dosáhl důvěrného vztahu s melodií. Jeho cena coby doprovodného hudebníka brzy stoupla, a tak si zahrál například s Bobby McFerrinem, vystupoval s Londýnskou a Izraelskou filharmonií či orchestrem Boston Pops.
Avishai Cohen vydal pod značkou svého učitele čtyři alba, čímž získal mezinárodní renomé, a následně se po hlavě vrhnul do sólové kariéry.
Během roku 2003 položil Cohen základy svému vlastnímu labelu Razdaz Recordz a pustil se do průzkumu nových směrů, které ho zajímaly. Sedm let si cílevědomě prošlapával vlastní cestu, nikdy neodmítal pozvání k vystupování. Krůček po krůčku, koncert po koncertu, úspěšně budoval pevnou síť a důvěrné spojení mezi vlastní hudbou a fanoušky.
Avishai Cohen je i nadále především skladatelem. V průběhu doby se jeho hledání životních kořenů, zkoumání vlastní historie a působení různých vlivů ještě prohloubilo, zhutnělo a posílilo. Po návratu do Tel Avivu se obklopil několika vybranými kolegy. V současné době úzce spolupracuje s celoživotními přáteli a mladými umělci, kteří jsou připraveni s ním jít třeba na kraj světa. A tak hráč na oud Amos Hoffman, kreativní perkusista Itamar Doari spolu s jemným dotekem unikátních vokálů Shaie Maestra a Karen Malky vytvářejí živnou půdu pro bezpočet rozmanitých hudebních kreací.
Na svém posledním albu Aurora, jedenáctém v pořadí, se Avishai Cohen přiblížil k jisté podstatě výrazu, jeho hlas zde slouží jako přímý a mocný prostředek pro vyjádření emocí.
Zpěv zaznívá v hebrejštině, angličtině, španělštině a starém židovském jazyce ladino. Hudební pramen vyvěrá z půdy domoviny, průsečíku mnoha kultur. Arabsko-andaluský a hebrejský příběh vypráví o pouštních beduínech a hovoří o životě, lásce, mládí a svobodě.
V srdci tohoto originálního vesmíru – v místě, které je pro všechny druhy setkání ideální – přirozeně zůstává jazz. Aurora je výsledkem spolupráce s vydavatelstvím Blue Note, v němž se již řadu let soustřeďují veškeré jazzové perspektivy. Avishai Cohen jim bezpochyby nejmodernějším a nepřekonatelným způsobem udává tón.

Sebastien Vidal- žurnalista / hlasatel, březen 2009. 
  Diskografie Avishaie Cohena jako kapleníka: Adama (1998) , Devotion (1999), Colors (2000), Unity (2001), Lyla (2003), At Home (2005), Continuo (2006), As Is . . . Live at The Blue Note (2007), Gently Disturbed (2008), Sensitive Hours ( 2008)-vyšlo pouze v Izraeli, Aurora (2009)   Více informací: www.avishaimusic.com, www.razdazrecordz.com   KAREN MALKA se narodila v roce 1976 a patří k předním interpretům soulu, R&B a jazzu v Izraeli.  Formální hudební vzdělání začala získávat v devatenácti letech v hudebních školách u různých pedagogů, ale říká, že nejvíce se naučila od různých muzikantů  s nimiž v průběhu doby pracovala. V roce 2000 se stala členkou světově proslulé izraelské skupiny TARARAM jako hráčka na bicí, zpěvačka a tanečnice a během tří let s ní procestovala svět. Od roku 2003 do roku 2005 vytvořila Karen první vlastní kapelu „The Karen Malka Project“, účinkující s autorským repertoárem. Během let spolupracovala Karen Malka s mnoha předními izraelskými hudebníky, například s Idanem Reichelem, Dani Sandersonem, s kapelou Kaveret, Metropolin, Idan K and the Movement of Rhythm, funkovou kapelou Arie Volnitze (na mezinárodním jazzovém festivalu Red Sea v Eilatu v roce 2005), Alonem Adirim ze skupiny Dub Syndicate, Haroonem Dembellem, uznávaným hráčem na djembe, a mnoha a mnoha dalšími . V současné době Karen vyučuje hudbu, zpěv a uvolňovací pěvecké techniky. Zároveň se v loňském roce přidala ke kapele Avishaie Cohena Eastern Unit, která je považována za jeden z nejzajímavějších, nejmodernějších a nejúspěšnějších jazzových souborů současné doby. Kromě toho, že Karen s Avishaiem cestuje po celém světě, můžeme ji slyšet i na posledních dvou jeho nahrávkách včetně žhavé novinky, která vyjde u EMI Blue Note na jaře 2009. Karen Malka nyní pracuje na svém vlastním sólovém albu, které by se mělo objevit v nadcházejícím roce.   SHAI MAESTRO se narodil v Izraeli v roce 1987. Učil se na piano od svých 5ti let. První kontakt s jazzem se mu naskytl při poslechu alba „Gershwin Songbook“ Oskara Petersona. Později studoval na Thelma-Yellin High School of Performing Arts v Givataimu. Poprvé se setkal s hudbou Avishaie v roce 1997 na koncertě Chick Corea Trio s Gary Butonem ve Švédsku. V roce 2007 se zúčastnil 12. Mezinárodního festivalu jazzového piana – sólové recitály v Praze.
AMOS HOFMAN Kytarista a hráč na arabskou loutnu zvanou oud Amos Hoffman, který žije v Tel Avivu, vzal kytaru do ruky v 16 letech a oud o pár let později. Hru na kytaru studoval soukromě a navštěvoval prestižní Rubin Academy of Music v Jeruzalémě. Hledání nových hudebních zkušeností zavedlo jeho kroky nejdříve do Amsterodamu, a následně do New York City. Tady hrál jazz jak se zavedenými muzikanty, jakými byli například Dennis Charles, Evelyn Blakey a Juma Santos, ale i se slibnými a nadějnými nováčky, mezi jinými s Jasonem Lindlerem, Omerem Avitalem, Samem Newsomem, Jayem Collinsem, kontrabasistou Avishaiem Cohenem, Jorgem Rossim a Duanem Eubanksem. Začal se také vážněji zabývat studiem hudby střední Evropy s libanonským hráčem na oud a arabskou flétnu ney Bassamem Sabou. V roce 1998 nahrál své první sólové album „The Dreamer“ u španělského vydavatelství Fresh Sound/New Talent. Rovněž se podílel na četných dalších projektech, „13 Sketches“ Bena Wolfa (1996), „Cross Culture“Jaye Collinse (1999), „Global Unity“ Sama Newsoma (1999) a na albech Adama (1998 ), „Devotion“ (1999), „Colors“ (2000) a „Continuo“ (2006) Avishaie Cohena. Po návratu do Izraele koncem roku 1999 začal komponovat hudbu, z níž po čase vznikla nahrávka Na‘ama, vydané v roce 2006 u vydavatelství Magda. Jejím prostřednictvím vzdává Hoffman poctu tradicím klasické arabské hudby, základním hudebním prvkům taksim (improvizované sólo) a maqam (stupnicový hudební prvek). Všech 12 skladeb je originálních, inspirovaných předním arabským skladatelem 20. století. Hoffman své zaujetí pro kombinování jazzu a hudby Středního východu dále rozvíjí i na svém nejnovějším albu s názvem „Evolution“ (RazDaz). V deseti skladbách si zkoumavě pohrává s melodiemi a rytmy obsahujícími kompoziční a improvizační prvky společné oběma zmíněným hudebním žánrům. Na albu „Evolution“ se podílel i Hoffmanův dlouholetý přítel a hudební partner Avishai Cohen, který hraje na kontrabas, klavír a přispívá též do vokální složky. Na završení toho všeho je třeba uvést, že na zmíněném CD se sešli i dva nejprominentnější izraelští hudebníci – etnický perkusionista Ilan Katchka a flétnista Ilan Salem. Amos Hoffman v současné době pomáhá albu „Evolution“ na trh a pracuje na nových kompozicích pro budoucnost.  
ITAMAR DOARI Hráč na perkuse doprovázel Avishaie Cohena již loni na koncertě Avishai Cohen Ensamble , dále v červnu 2008 vystupoval na Festivalu Respekt v rámci Toy Vivo Tria