I když výstavba budovy pro Slovanskou epopej ještě nezačala, Pražané se zřejmě dočkají nevšední podívané na monumentální dílo ještě letos. Uvedl to radní Milan Richter v rozhovoru pro www.praha.eu

 

„Doufám, že Pražané uvidí epopej  už letos. Už se pracuje na projekční přípravě výstavby nového pavilonu, kde by mělo být dílo umístěno. To byla podmínka Alfonse Muchy, že dílo musí mít vlastní pavilon. Chtěl bych ale, aby Slovanská epopej byla v Praze dřív, než bude stát nový pavilon. Jednáme s Výstavištěm o umístěné do některého z výstavních pavilonů, probíhají samozřejmě jednání s Moravským Krumlovem, protože pro něj je to skutečná ztráta. Uvažuje se o jakési náhradě, například o zapůjčení některých sbírek, které město spravuje,“ uvedl Milan Richter pro www.praha.eu.

 

Praha usiluje již dlouho o to, aby se její majetek, který je nyní vystaven na zámku v Moravském Krumlově, přestěhoval do metropole. Už v roce 2006 se kvůli připravované stavbě budovy pro Slovanskou epopej  změnila hranice chráněné přírodní oblasti Královská obora. Ta totiž zasahovala i do prostoru Výstaviště v Holešovicích, kde bude nová budova stát. Objekt nahradí vyhořelý Bruselský pavilon, který vzal za své v polovině 90. let. Jeho autory jsou architekt Jindřich Smetana a  architekt Tomáš Kulík. Smetana je  například  autorem koncepce  divadelní techniky v Sazka Areně, oba se pak podíleli ještě s dalšími kolegy na dotvoření divadelní techniky v rekonstruovaném Hudebním divadle Karlín. Jejich veřejnosti snad nejznámější projekt, Divadlo Globe v holešovickém Výstavišti, bohužel nejprve poničila velká voda v roce 2002 a zkázu pak dokonal požár.

 

Samotný pavilon pro Muchovu Slovanskou epopej je velmi zvláštní  už proto, že všechna plátna jsou neobyčejně veliká, některá jsou až osm metrů.  Sám jeho tvůrce architekt Jindřich Smetana  budovu připodobnil krabičce od sirek postavené na bok. Návrh budovy je  až strohý a dominuje mu Muchův podpis. Vybavení budovy a koncepce budovy uvnitř je unikátní a odpovídá obrazům. Naprostou samozřejmostí je vytvoření příhodného mikroklimatu, který zajistí, aby obrazy trpěly co nejméně a Jindřich Smetana počítá i s určitým světelným vybavením, které by obrazy zvýraznilo.

Epopej

 

Obavy, že o Muchův pavilon s epopejí nebude zájem, jak se občas ozývá ze strany Muchových dědiců, je s největší pravděpodobností lichý. Muchovo muzeum, které v Praze provozuje soukromý subjekt  za deset let své existence přivítalo jeden milion návštěvníků, tedy ročně kolem sta tisíc. A protože ve světě zájem o Muchu neopadá, je jasné, že i o  provizorní expozici Slovanské epopeje na Výstavišti, bude velký zájem. 

 

 

V Praze 5. 2. 2008

 

 

Tiskovou zprávu naleznete v rubrice Tiskový servis na www.magistrat.praha-mesto.cz