Pražské jaro a projekt Martinů Revisited

Zítřejším a pátečním večerem České filharmonie s koncertním provedením fragmentů z opery Julietta Bohuslava Martinů pod taktovkou Sira Charlese Mackerrase za účasti špičkových světových pěvců v čele s Magdalenou Koženou vstoupí po několikaletých přípravách do stádia realizace projekt Martinů Revisited. Z iniciativy Nadace a Institutu Bohuslava Martinů za široké účasti českých i zahraničních kulturních institucí bude při příležitosti 50. výročí skladatelovy smrti věnována zvýšená pozornost jeho dílu a světovým kontextům jeho tvorby. Hudba Martinů se proto zákonitě stane také jednou z programových priorit festivalu Pražské jaro 2009 i jeho dalšího ročníku 2010, kdy si bude kulturní veřejnost připomínat 120. výročí autorova narození.

Mezi dominantami programů, jimiž se dramaturgie festivalu k odkazu Martinů hlásí, budou především skladatelova vokálně instrumentální díla. V průběhu

nadcházejícího ročníku postupně zazní písňový cyklus Niponari, kompletní provedení tzv. poličských kantát (Legenda z dýmu bramborové nati, Romance z pampelišek, Otvírání studánek a Mikeš z hor ) a Svatební košile, v roce 2010 Česká rapsodie a scénické nastudování kantáty Kytice. Vedle širšího výběru z komorních skladeb byly ze skladatelových orchestrálních děl zařazeny do festivalového programu v roce 2009 Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány, H 271 v podání České filharmonie a Zdeňka Mácala, Rapsódie, H 171 s Orchestre Philharmonique du Luxembourg a dirigentem Emmanuelem Krivinem, Sinfonietta La Jolla, H 328 s Jihočeskou komorní filharmonií a Stanislavem Vavřínkem a Toccata e due canzoni, H 311 s Kammerorchester Basel, které Martinů dílo věnoval a v jejímž podání zaznělo pod taktovkou Paula Sachera v roce 1947 poprvé.

Záměrem festivalu při přípravě provedení koncertantních děl Martinů bylo, aby zazněla v podání hostujících zahraničních sólistů. Skladatelův Houslový koncert č. 2, H 293 přednese Frank Peter Zimmermann společně s Norddeutscher Rundfunk Sinfonieorchester Hamburg a dirigentem Christophem von Dohnányim, Koncertantní duo pro dvoje housle a orchestr, H 264 bylo zařazeno v provedení francouzského houslisty Régise Pasquiera a Bohuslava Matouška, tedy umělců, kteří dílo nahráli pro gramofonovou firmu Hyperion.

Osobnost a dílo Bohuslava Martinů budou v programu obou ročníků připomenuty rovněž ve vztahu k jeho učiteli Albertu Rousselovi a skladatelovým vlastním žákům (takto byl např. koncipován večer Českého noneta 24. května ve Vencovského aule Vysoké školy ekonomické) a v neposlední řadě také zařazením skladeb inspirovaných jeho dílem (např. Variacemi na téma Bohuslava Martinů Zdeňka Zouhara a Sonátou pro housle č. 2 “Památce Bohuslava Martinů” od Jaroslava Doubravy).

64. MEZINÁRODNÍ HUDEBNÍ FESTIVAL PRAŽSKÉ JARO

Tisková zpráva č. 1    icon_pdf.gif

10. prosince 2008

Pražské jaro se rovněž podílí na přípravách mezinárodní hudebně-vědecké konference o autorově díle, připravované Institutem Bohuslava Martinů, která se uskuteční v době konání festivalu ve dnech 29. až 31. května 2009.